تبلیغات
http://i35.tinypic.com/104iuzc.jpg بهترین وبلاگ - فاش راز

فاش راز

یکشنبه نهم فروردینماه سال 1388 ساعت 13 و 06 دقیقه و 03 ثانیه

نویسنده : MTN
راستش رو بخواهید من تصمیم گرفتم برم خلبانی هرچند باید یک ارتشی بشم ولی عشق پرواز ارتش و اینا نمیشناسه اگه شما هم اطلاعاتی میخواهید راجع به مراحل خلبان شدن که از همه ی  کارها سخت تره ادامه مطلب شمارو طلب میکنه

همیشه قرار گرفتن بر فراز آسمانها و دیدن زمین از ارتفاع بسیار بالا رویایی اکثر ما آدمها بوده و هست . خیلی وقت ها ما انسانها به پرنده های آزادی که بر بیکران  آسمانها در حال پرواز و چرخ زدن هستند غبطه میخوریم و بسیار شده که آرزو میکردیم که ای کاش پرنده ای بودم آزاد و رها و بر اوج آسمانها.

این آرزو و رویا ده ها سال است که برای بشر به واقعیت پیوسته و آدمی با هوش و استعداد خویش بلاخره توانست پرنده های مصنوعی و آهنینی بسازد که او را به رویایی خویش که همانا پرواز در آسمانها بود برساند .

درست است که این رویا به هر حال به واقعیت پیوسته ولی اکنون خیلی ها آروزی دیگری دارند آن این است که خود بتواند بر این پرنده های آهنین فرمانروایی کنند و در واقع به پرواز درآوردن هواپیما با خودشان باشد . آنها دوست دارند در آسمان با این پرنده ها پرواز کنند , چرخ بزنند , بر روی دریا ها و خشکی ها پرواز کنند و ... آنها دوست ندارند مانند مسافرینی باشند که سوار بر هواپیما میشوند و  مقصدی را طی میکنند بی آنکه حتی فکر کنند سوار بر مرکبی در اوج آسمانها هستند . درسته این دسته از افراد دوست دارند خلبان یک هواپیما باشند و از به پرواز درآوردن یک هواپیما لذت ببرند این رویای هست که حتی اکثر کودکان هم با خود دارند واگر از هر کودکی بپرسی که دوست داری در آینده چکاره شوی بیش از 80 % انها میگویند  خلبان  . ولی باید گفت که از هر 5000 فردی که در کودکی رویایی پرواز و خلبانی را دارد تنها 1 نفر به این رویا میرسد . فکر میکنید چرا ؟ جوابتون رو با طرح این سوال که چگونه میشود یک خلبان شد؟ میدهم .

 

 

اگر فرض کنید در ایران زندگی میکنید 3 راه برای خلبان شدن وجود دارد ( البته در خارج از کشور هم تا حد زیادی همین سه راه وجود دارد) که دو راه اول خیلی شبیه به هم است و در واقع شغل شما میشود خلبانی ولی راه سوم بیشتر جنبه تفریحی , آموزشی دارد .

این سه راه به ترتیب به شرح زیر است :

 

1- استخدام در نیروی هوایی ارتش انتخاب رشته هوانوردی ( خلبانی ) در دانشگاه هوایی ارتش .

تا 2 سال پیش برای رسیدن به هدف فوق میباست در کنکور سراسری ریاضی یا تجربی شرکت میکردید و علاقه مندی خود را جهت شرکت در استخدام نیروی هوایی و رشته مربوطه با پر کردن فرم های مربوطه ابراز میکردید . سپس چناچه در کنکور رتبه علمی مناسب را اخذ میکرید ( که معمولا این رتبه برای خلبانی حداکثر تا 6000 مورد قبول بود ) . میبایست جهت انجام معاینات پزشکی و مصاحبه و نهایتا گزینش به دانشگاه  نیروی هوایی ( دانشگاه شهید ستاری د رتهران) مراجعه کنید . معاینات پزشکی سخت ترین مرحله برای خلبان شدن است و استاندارد های آن تقریبا در همه جهان یکسان است این سختی زمانی بیشتر میشود که شما بخواهید به عنوان یک خلبان نظامی مطرح شوید و با هواپیماهای جنگند ه و بمب افکن پرواز کنید . برخی شرایطی که در معاینه پزشکی مطح هستند به این ترتیب است : 1- داشتن حداقل 172 سانتیمتر قد.2- دید بدون نقص بدون عینک 10/10 و بدون کوررنگی و هر گونه بیماری در هر دو چشم .3- داشتن شرایط بدنی مناسب ( نداشتن صافی در کف پا – قوس در زانوها – عدم اختلال در اندام های حرکتی حتی بصورت جزئی – و ... ) 4- نداشتن لکنت زبان حتی به میزان کم 5- قدرت شنوایی مناسب -6-عدم ابتلا به هر گونه بیمارهای قلبی و عروقی حتی به میزان جزئی و تنگی نفس و آسم و الرژی .-7- عدم مبتلا بودن به بیمارهای مغز و اعصاب و سایر موارد پزشکی  در واقع میتوان گفت فرد میباست هیچ گونه مشکلی جسمی یا روحی روانی نداشته باشد . که البته طبق آمار از هر 3 نفر 1 نفر مشکلات بالا را هرچند به میزان کم میتواند داشته باشد . چنانچه افرادی از مرحله تست های پزشکی و ورزشی موفق بیرون ایند مرحله مصاحبه مرحله بعدی است در این مرحله سوالات مختلفی از حالات و روحیات شخص و تونایی ها و کلا شخصیت وی پرسیده میشود و همچنین از نظر عقیدتی نیز فرد مورد سوال قرار میگیرد این سوالات توسط افراد خبره ای پرسیده و سپس آنالیز میشود و چنانچه نقطه مبهمی در فرد دیده شود و یا حس شود وی برای شغل خلبانی خصوصا خلبانی نظامی آمادگی ندارد وی را رد میکنند .  در نهایت افراد باقیمانده گزینش شده و تعداد محدودی نهایتا قبول میشود .

قبول شدگان وارد دانشگاه نیروی هوایی و دانشکده پرواز میشود و از همان روز به عنوان یکی نظامی شناخته شده و تمامی رفتار آنان باید متناسب به یک نظامی باشد . برای دوره خلبانی 4 سال در نظر گرفته شده در سال اول که سال سخت و طاقت فرسایی شناخته میشود دروس پایه نظامی و سایر دروس علمی و تئوری مقدماتی پرواز گذرانده میشود و  در سالها بعد آموزشهای پرواز و پرواز با هواپیما که شروع آن با هواپیما های سبک و ملخ دار است شروع میشود و دروس در رابطه با جنگ افزارها و نیز ارتباطات و مخابرات پرواز گذرانده میشود . از نظر رفاهی دانشجویان رشته خلبانی از رفاه مناسبی برخوردارند آنان از سالهای دوم به بعد دارای خوابگاه های مجهز , امکانات رفاهی و  ورزشی , خوراک مناسب و حتی حقوق ماهیانه مناسب میشود و کلا برای دانشجویان خلبانی ارزشی دو چندان قائل میشود . دانشجویان نهایتا بعد گذاراندن 4 سال و موفیت در آزمون های عملی و تئوری پرواز با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شده و با توجه مهارت ها و تخصص های دوران دانشجوئی به یکی از پایگاه های نیروی هوایی منتقل و پرواز خود را با یکی از جنگنده ها یا هواپیما های ترابری شروع میکنند که البته با توجه به تجربیات و سوابق کم در ابتدا با عنوان کمک خلبان و بیشتر با هواپیمای F-5 پرواز میکنند تا سالیان بعد که تجربه بیشتری آموختند به یکی از گردان های شکاری یا بمب افکن و یا ترابری و با یک هواپیمای تخصصی به پرواز خود ادامه دهند.

 

در حال حاضر نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفته که توسط آزمونی که خود هر سال برگذار میکند نیروهای خلبان خود را استختدام کند و دیگر شرکت در آزمون سراسری برای نیروی هوایی ملاک نیست و با مدرک دیپلم حتی میتوان در آزمون نیروی هوایی برای خلبان شدن شرکت کرد . آگاهی این آزمون هر ساله در روزنامه ها و رسانه های گروهی منتشر میشود .

 

خلبان شدن با راه بالا هر چند خیلی مهیج و جالب و عالی است و خصوصا پرواز بت یک جنگنده احتمالا خیلی ابهت برانگیز است ولی برای رسیدن به راه بالا میباسیت اول هم عاشق خلبانی باشید و حتی عاشق شغل ارتشی و نظامی و در مرحله بعد باید استعداد و توانایی ها جسمی و روحی آن را هم داشته باشید که این مورد خیلی خیلی کم در افراد دیده میشود.

 




دیدگاه ها : نظر بدید هاااااااااا
آخرین ویرایش: - -




<-BlogAndPostTitle->





Powered by WebGozar